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formazione

Il M° Francesco Leineri conclude nel 2017 il decennale percorso di studi ordinamentale in Composizione presso il Conservatorio Santa Cecilia di Roma sotto la guida del M° Matteo D’Amico. Durante questo lungo arco di tempo egli ha arricchito il proprio bagaglio culturale tramite corsi extra-accademici (Accademia Filarmonica Romana, Maggio Musicale Fiorentino, Nuova Consonanza etc.) ma anche grazie ai consueti studi di natura scolastica in letteratura poetica e drammatica, poesia per musica, storia della liturgia e del canto gregoriano, organo, storia della musica, estetica e lettura della partitura. Negli ultimi anni ha anche studiato direzione d'orchestra con il M° Gianluigi Zampieri e il M° Francesco Lanzillotta, approfondendo il repertorio sinfonico e operistico di tradizione.

Lavoro emblematico della sua poetica di musica per la scena è “A come Antigone” (per quintetto e quattro voci recitanti), diretto in prima assoluta da Tonino Battista e il PMCE all'Auditorium Parco della Musica di Roma nel 2014. La sua colonna sonora originale per lo spettacolo “84 gradini” di Giuseppe Mortelliti ha debuttato all’estero allo Spreckels Theatre di San Diego, in California. Quella per lo spettacolo “La cocciutaggine”, diretto da Dante Antonelli – facente parte di una lunga serie di lavori svolti per l’Accademia Nazionale d’Arte Drammatica Silvio d’Amico -  ha ricevuto apprezzamenti dal drammaturgo argentino Rafael Spregelburd stesso, autore del testo originale dello spettacolo edito da UBUlibri. Degne di nota - nel circuito teatrale romano - sono le collaborazioni con l’attore e autore di teatro Andrea Cosentino (“Esercizi di rianimazione”, 2014) e il regista Andrea Baracco (“Interno Abbado”, 2015). Capitolo fondamentale all'interno della sua produzione di musica per la scena è la colonna sonora dello spettacolo di teatro di maschera “Dreams of dreams” (2014), diretto da Giovanni Firpo: in questa occasione Leineri ha scritto una colonna sonora per un vasto set di strumenti comprendenti vibrafono, pianoforte, fisarmonica, vari strumenti giocattolo, percussioni e live electronics suonati dal vivo solo ed esclusivamente da lui. Lo spettacolo è andato in scena per una tournèe lunga tre anni che ha toccato anche l’UWE festival di Monaco [2015], l'ITFOK2017 di Thrissur (India) [2017] e il Setkani/Encounter di Brno (Rep. ceca) [2016], occasione nella quale Francesco ha vinto il premio speciale della giuria "Director’s Award" dopo essere stato selezionato fra 14 compagnie provenienti da tutto il mondo. Opera dalla fruibilità meno canonica è nata dall’esperienza lavorativa intercorsa con il regista Lorenzo Montanini: l'installazione "Burqarium" [2017] - con la musica di Leineri per quartetto d'archi, toy piano e pianoforte preparato, concepita in un unico loop lungo oltre 6 ore – è stata esposta per un mese al Museo nazionale della scienza e della tecnica di Milano.

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background and education

Francesco Leineri graduated from the Conservatory of Santa Cecilia in Rome in 2017 where he studied under the guidance and direction of Maestro Matteo D’Amico. During his training and career, he enriched his education joining extracurricular workshops and master classes such as Accademia Filarmonica Romana, Maggio Musicale Fiorentino, Nuova Consonanza… adding them to the traditional classical background and education training such as poetry and drama literature, music poetry, history of liturgy and Gregorian chant, organ, history of music, aesthetic theory and score reading. In recent years he also studied as an orchestra conductor under the direction of maestros Gianluigi Zampieri and Francesco Lanzillotta, experience that strengthened his symphonic and opera repertoire.

theatre, cinema, museum

Francesco Leineri’s most important and illustrative work in terms of his poetic is “A come Antigone” (for quintet and four voices). It has been directed for the first time ever by Tonino Battista and the PMCE at the Auditorium Parco della Musica in Rome in 2014. Leineri’s original soundtrack for the play “84 gradini” written by Giuseppe Mortelliti debuted for the first time abroad at Spreckels Theatre in San Diego, California. The soundtrack written for the show “La cocciutaggine” directed by Dante Antonelli – part of a series of works made for the Silvio d’Amico National Academy of Dramatic Arts- has been rewarded by the Argentinian playwright Rafael Spregelbunrd, author of the same play published by UBUlibri. Leineri’s collaboration with the actor and palywright Antonio Cosentino, (“Esercizi di rianimazione”, 2014) and with the director Andrea Baracco (“Interno Abbado”, 2015) are two remarkable projects. Noteworthy is the soundtrack Leineri wrote for a masks play directed by Giovanni Firpo “Dreams of dreams” (2014). In this occasion, Leineri created a soundtrack for a large set of instruments such as: vibraphone, piano, accordion, several toy instruments, percussion and live electronics played live by Leineri himself. The show toured for three years, reaching the UWE festival in Munich (2015), the ITFOK2017 in Thrissur in India (2017) and the Setkani/Encounter in Brno, Czech Republic (2016). Here, Leineri won the special jury prize “Director’s Award” after being selected among 14 different companies coming from different countries. Less canonical, in terms of its impact on the audience, is the work born from the collaboration with the theatre director Lorenzo Montanini, “Burquarium” (2017). The soundtrack for string quartet, toy piano and prepared piano, was conceived as a 6 hours long lasting loop. The installation has been staged for one month at the Science and Technology Museum in Milan.

performance

Leineri’s skills as a multi-instrumentalist and performer are masterfully shown in his four concerti-in-spettacoli (concerts-in-plays): “Tirez sur le pianiste” (2011); “Brusìo” (2012); “Confidence Concerto” (2014); “Sonòriter armònikem melòdikes rìtmiken formàtikon” (2015) where he wisely combines notes, words, stage costumes and images. Concerti-in-spettacoli, “concerts-in-plays”, are a sort of spectacular container where the musician pours his most intimate and personal thoughts on music for theatre, ideas he conceptualized during his long training and career. This format is a process of constant renewal, both on a formal and a stylistic point of view. Leineri’s innovative and new way of conceiving the music for theatre has been rewarded all over Italy, and his concerti-in-spettacoli have been touring in recent years in several off theatres.

instrumental and chamber music

Since the first years of his education at the conservatory, Francesco Leineri became attached to several authors and musicians whom he still continues to work with today. These are solos or chamber collaborations that have been staged in different concert venues such as: “Appunti di viaggio”at  Teatro La Darsena, Switzerland; Premio Internazionale della Fisarmonica, in Castelfidardo - Italy; 14° Encuentro Guitarra Desde los Andes, in Riobamba - Ecuador; CONTRO – at Auditorium Parco della Musica, Rome.  As a musician, Leineri enjoys improvisation both as soloist and ensemble. His piano’s solos are still touring both in Italy and abroad. “L’Orchestrina” and the “Free Music Factory” are two music collectives whose activity is under his direction. “Se son ciechi fioriranno” (Almendra Music) for piano solo is his first album, published in 2013.