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formazione

Il M° Francesco Leineri conclude nel 2017 il decennale percorso di studi ordinamentale in Composizione presso il Conservatorio Santa Cecilia di Roma sotto la guida del M° Matteo D’Amico. Durante questo lungo arco di tempo egli ha arricchito il proprio bagaglio culturale tramite corsi extra-accademici (Accademia Filarmonica Romana, Maggio Musicale Fiorentino, Nuova Consonanza etc.) ma anche grazie ai consueti studi di natura scolastica in letteratura poetica e drammatica, poesia per musica, storia della liturgia e del canto gregoriano, organo, storia della musica, estetica e lettura della partitura. Negli ultimi anni ha anche studiato direzione d'orchestra con il M° Gianluigi Zampieri e il M° Francesco Lanzillotta, approfondendo il repertorio sinfonico e operistico di tradizione.

Lavoro emblematico della sua poetica di musica per la scena è “A come Antigone” (per quintetto e quattro voci recitanti), diretto in prima assoluta da Tonino Battista e il PMCE all'Auditorium Parco della Musica di Roma nel 2014. La sua colonna sonora originale per lo spettacolo “84 gradini” di Giuseppe Mortelliti ha debuttato all’estero allo Spreckels Theatre di San Diego, in California. Quella per lo spettacolo “La cocciutaggine”, diretto da Dante Antonelli – facente parte di una lunga serie di lavori svolti per l’Accademia Nazionale d’Arte Drammatica Silvio d’Amico -  ha ricevuto apprezzamenti dal drammaturgo argentino Rafael Spregelburd stesso, autore del testo originale dello spettacolo edito da UBUlibri. Degne di nota - nel circuito teatrale romano - sono le collaborazioni con l’attore e autore di teatro Andrea Cosentino (“Esercizi di rianimazione”, 2014) e il regista Andrea Baracco (“Interno Abbado”, 2015). Capitolo fondamentale all'interno della sua produzione di musica per la scena è la colonna sonora dello spettacolo di teatro di maschera “Dreams of dreams” (2014), diretto da Giovanni Firpo: in questa occasione Leineri ha scritto una colonna sonora per un vasto set di strumenti comprendenti vibrafono, pianoforte, fisarmonica, vari strumenti giocattolo, percussioni e live electronics suonati dal vivo solo ed esclusivamente da lui. Lo spettacolo è andato in scena per una tournèe lunga tre anni che ha toccato anche l’UWE festival di Monaco [2015], l'ITFOK2017 di Thrissur (India) [2017] e il Setkani/Encounter di Brno (Rep. ceca) [2016], occasione nella quale Francesco ha vinto il premio speciale della giuria "Director’s Award" dopo essere stato selezionato fra 14 compagnie provenienti da tutto il mondo. Opera dalla fruibilità meno canonica è nata dall’esperienza lavorativa intercorsa con il regista Lorenzo Montanini: l'installazione "Burqarium" [2017] - con la musica di Leineri per quartetto d'archi, toy piano e pianoforte preparato, concepita in un unico loop lungo oltre 6 ore – è stata esposta per un mese al Museo nazionale della scienza e della tecnica di Milano.

PRESS

“Francesco Leineri composes, breaks and puts in order, he amuses and moves. His genius allows him to skilfully entertain the audience with levity and self-irony, saving it astonishing and wonderful surprises”.

(Ludovica Avetrani – NucleoArtzine)

 “Leineri can enter your mind, insinuating himself with a thumping movement in-between, theatre and music, hymns, swing from the 50s and musique concrète à la Stockhausen. We can imagine everything, now it is possible.”

(Viviana Raciti – Teatro E Critica Webzine)

“His decoupage (as he loves calling it), comes from the great revolutions of the new millenium music, it is a music that comes from falling fences and blurring borders where different elements affect each others and blend in with each others.”

(Fabrizio Romano – Sonosolocanzonette)

“Francesco Leineri’s intimate music allows you to actually meet the man who is playing the piano, it allows you believing you know him and that you can be in contact with him. This almost never happens with famous pianists.”

(Edoardo Genovesi, Gufetto magazine)

“Leineri’s solo is a silent room where the piano becomes the confident of a bare soul and it reveals itself in fights and memories, and in a deep act of contrition. The swirls and spirals that the organic sound creates destabilize and test your truths. Leineri’s music is an act of deep love.”
(Ludovica Avetrani – NucleoArt zine) 

“Being at Leineri’s concerts can be an uncomfortable and definitely not reassuring exprience. However it stimulates the sensibility and the mind of people that are as luky as I am to join his concerts.”
(Lucrezia Guidone, attrice)

“[…] the ambitious project becomes fluit thanks to the original soundtrack created by the brilliant Francesco Leineri…”
(Sergio Lo Gatto, Teatro e Critica)

“Young piano talent, between romantic minimalism, song and classical contemporary music. […] between original compositions and impros, exploring the boundaries between the sound and the silence, between music and noise”
(Gabriele Marino – Sentireascoltare)

"[...] in his fragmented chaos, broken and messed up, just as a Rubik cube, he draws several tiles in the art experimentation framework. He gives to who looks at him, listens to him and observe him a big present: an hour of pleasant and resounding internal rhythm.”
(Erika Cofone, La Platea)

 

“Notheworthy is he sound habitat created by Francesco Leineri, pervasive but never intrusive, the pillar of the show”.
(Giulio Sonno, Paper Street webzine)

“You should absolutely go and see him, listent to him, live him. Francesco challenges all the performance rules inventing new ones. An amazing night!”
(Michele Lisi, attore)

“[…] after all, in each period of history and in every place on earth, people have the same masks and the same roles. The challenge is bringing them on stage while seducing the audience, through an avant-garde theatre such as the one created by Giovanni Firpo with his Officine Montecristo, and a brilliant musician such as Francesco Leineri”
(Edoardo Genovesi, Gufetto magazine)

“Furthermore, the original soundtrack, sang and played on stage by the actors themselves, gave the show a unique atmosphere, a touch of humanity that, once again, reminds us the importance of narrating through the theatre instead of using other ordinary ways of telling a story”.
(Claudia Scorzoso)

“The astonishing songs especially writtenfor the show by Francesco Leineri, serve as to seal everything, they are the glue that hold the story…”
(Massimo Quarta - Corriere dello Spettacolo)


 “His artistic experimentation in music walks a path that explores new ways of listening to the music and new ways of living the theatre, ways that are true, more instinctual, playful and apparently chaotic. However, behind their authenticity, they still find a recognisable shape, they break down all the walls and enter an artistic vastness where the performer and the audience find themselves gently cast away.”
(Edoardo Genovesi, Gufetto magazine)

“ […] one of the most prominent artist of the Italian music scene, for his originality and for the particularity of his proposal: Francesco Leineri. Classical trained composer, Leineri combines the language of the theatre with the language of the music (not only classical music). Furthermore, he adds a “strong” pinch pf impros and healthy (musical) irreverence.”
(Lorenzo Cavalca – LaKinzica)